teater med vidgade vyer


Kvinnomisshandel, hur vanligt tror du det är ? Ja jag trodde iaf inte att det var så vanligt. Visst jag visste ju att det hände, men att det var så vanligt trodde jag aldrig.
     Igår när jag och Erica var i stan så var det en himla massa folk på gustav. Vi gick lite närmare för att kolla vad som hände. Helt plötsligt går jag in i någon. När jag vänder mig om för att be om ursäkt så ser jag att hon har ett jätte stort ärr på halsen och att hennes ena öga är helt blått. En känsla av skam sköljer över mig och jag ber så mycket om ursäkt. Kvinnan som ser ut att vara i 40 års ålder står bara kvart med ett stelt ansiktsuttryck. När Jag går vidare ser jag att det står kvinnor överallt utspridda på torget. Alla med skador av något slag. Överallt står folk och fotograferar och en brandbil står en bit bort. Jag känner mig som om jag befinner mig mitt i en skräckfilm och detta får jag dåligt samvete av. För det är ju synd om dessa kvinnor. De har blivit misshandlade och jag bara står och stirrar på dem och mår dåligt av det. jag drar iaf med mig Erica iväg enbart för att jag inte klarar av det mer. När vi väl kommer där ifrån har jag en hemsk klump i magen och känner bara för att ta mig så långt där ifrån sm möjligt. jag kommer med iden till Erica att det kanske är brandoffer med tanke på att det var en brandbil där. Och att dem kanske vill att man ska tänka efter när man använder.  Vi går iaf vidare och slutar prata om det efter ett tag men tanken följer ändå med mig hela dagen. 
       Imorse när jag slår upp syndsvenskans c-del ser jag en kvinna med  blåmärke i ansiktet pryda framsida. Jag förstrå ju självklart vad det är och slår upp sida c 5. Efter ett tag står det klart för mig att kvinnorna var skådespelare. Det sminkades och stod där som en symbol för kvinnomisshandel. Hela skådespelet var till för att folk skulle få sig en tankeställare. Ovh visst fick jag det, en rejäll sådan med och jag är säker på att det var fler än jag som fick det. Hela grejen fungerade alltså precis som det var tänkt, men jag undrar om det inte finns bätre sätt att förmedla det här på? 
     Nej nu ska jag försöka släppa det här och fortsätta att fokusera på min matte så att jag klarar av provet imorgon. 


Synes, Sofie
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0